Τοποθέτηση στην ημερίδα της ΕΕΒΕΠ με θέμα την εξομοίωση των πτυχίων Α.Ε.Ι. Τ.Τ. (Τ.Ε.Ι.)
Προσπαθώντας να προσεγγίσουμε το μείζον θέμα που έχει προκύψει με του απόφοιτους των πρώην Α.Ε.Ι. Τ.Τ. (Τ.Ε.Ι) και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, διαπιστώσαμε ότι το βασικότερο πρόβλημα έγκειται στο κενό που δημιούργησε ο ν.4610/2019 που θεσπίστηκε επί κυβερνήσεως ΣΥ.ΡΙΖ.Α., του τότε αρμόδιου υπουργού κ. Κώστα Γαυρόγλου. Συγκεκριμένα δεν προέβλεπε κανένα μετρό αντιστοίχισης και ισοτιμίας για τους αποφοίτους του πρώην Α.Ε.Ι. Τ.Τ. (Τ.Ε.Ι.).
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι το 2001 επί κυβερνήσεως ΠΑ.ΣΟ.Κ., του τότε Υπουργού Παιδείας κ. Πέτρου Ευθυμίου, τα Τ.Ε.Ι. εντάχθηκαν στον Τεχνολογικό Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης (ν.2916/2001).
Άρα η κατάργηση των Α.Ε.Ι. Τ.Τ. (Τ.Ε.Ι.) και η ενσωμάτωση τους είτε σε Α.Ε.Ι. του Πανεπιστημιακού Τομέα είτε η συγχώνευση αυτών και η δημιουργία νέων τμημάτων και ιδρυμάτων Πανεπιστημιακού Τομέα δεν άλλαξε την φύση τους σε κάτι Ανώτατο καθότι ήταν ήδη. Συνεπώς, ο ν.4610/2019 δεν προσέφερε κάτι ουσιαστικό καθότι κατήργησε εξ ολοκλήρου τον Τεχνολογικό Τομέα θέτοντας έναν ενιαίο κλάδο αυτόν της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Εξαίρεση βέβαια αποτελεί η Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. η οποία παραμένει ακόμη στον Τεχνολογικό Τομέα.
Ενώ ο ν.4610/2019, θεσπίζει ένα νέο ακαδημαϊκό πλαίσιο με την κατάργηση του μεγαλύτερου συνόλου της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, δεν ορίζει κανένα μέτρο αντιστοίχισης ή/και ισοτίμησης πτυχίων των αποφοίτων των πρώην Α.Ε.Ι. Τ.Τ. (Τ.Ε.Ι.) οι οποίοι σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ανέρχονται (κατ’ εκτίμηση) άνω των 400.000.
Άξιο σημειωτέου είναι ότι ανάλογες περιπτώσεις μετονομασίας ή αλλαγής της βαθμίδας ιδρυμάτων, υπήρξαν και διαδικασίες αντιστοίχισης ή και ισοτίμησης των αποφοίτων όπως λ.χ.:
- με το Ν. 1865/1989, προβλέφθηκε η διαδικασίας μετατροπής των πτυχίων Κ.Α.Τ.Ε.Ε. σε Τ.Ε.Ι..
- η περίπτωση της Α.Σ.Ο.Ε.Ε. (Ανωτάτης Σχολής Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών), Ανωτάτης Γεωπονικής Σχολής, Παντείου Σχολής Πολιτικών Επιστημών και
- Α.Β.Σ.Π. (Ανωτάτης Βιομηχανικής Σχολής Πειραιώς), για τις οποίες το π.δ. 377/1989 προέβλεψε την ισοτίμηση και αντιστοίχιση των πτυχίων τους αντιστοίχως με τα νέα πτυχία του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου, Παντείου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
- καθώς και η περίπτωση των Εθνικών Ακαδημιών Σωματικής Αγωγής (ΕΑΣΑ) που λειτουργούσαν ως Ανώτερες Σχολές εποπτευόμενες από την Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής της Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, για τις οποίες προβλέφθηκε διαδικασία ισοτίμησης και αντιστοίχισης των πτυχίων τους με τα νέα πτυχία των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α.), δυνάμει της υπ’ αριθ. Β1/421/1986 (ΦΕΚ 344 Β’) που κυρώθηκε με το άρθρο 7 του Ν. 1674/1986.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, η εξαίρεση 400.000 αποφοίτων από οποιαδήποτε διαδικασία αντιστοίχισης είναι προσβλητική έως αντιδημοκρατική, την στιγμή που το ζήτημα διεκδικούν αρκετές συλλογικότητες μέσα σε αυτές και οι Σύλλογοι Αποφοίτων Τ.Ε.Ι. Αθήνας, Πειραιά και Κρήτης όπως και ο Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επιπλέον η αυθαίρετη κατάργηση τμημάτων Τ.Ε. που εφαρμόστηκε δια του ν.4610/2019, οδήγησε σε έλλειψη ειδικοτήτων που ήταν αρκετά χρήσιμες για τον παραγωγικό ιστό της χώρα.
Συγκεκριμένα στο πρώην ΤΕΙ Πελοποννήσου με έδρα την Καλαμάτα είχε ιδρυθεί και λειτουργούσε το τμήμα τοπικής αυτοδιοίκησης με απολύτως κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων σύμφωνα με το ΦΕΚ 54/Α΄/ 7-3-2000 ΤΕ22 (ΤΕ τοπικής αυτοδιοίκησης) με αποτέλεσμα να προκηρύσσονται θέσεις μονίμου προσωπικού τις οποίες καταλαμβάνουν μόνο απόφοιτοι του τμήματος τοπικής αυτοδιοίκησης.
Το τμήμα αποτέλεσε το μοναδικό πανελλαδικά σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσής το οποίο είχε ως σκοπό να καλύψει την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στον χώρο της δημόσιας διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Κατόπιν της πρόσφατης κατάργησης των Α.Ε.Ι. Τ.Τ. (Τ.Ε.Ι.), όμως το τμήμα αναδιοργανώθηκε σε τμήμα διοίκησης επιχειρήσεων και οργανισμών του νυν Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου απεμπολώντας τα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και χάνοντας την ταυτότητα του τμήματος τοπικής αυτοδιοίκησης.
Είναι προφανές ότι οι πτυχιούχοι του τμήματος αποκτούν τεράστια εξειδίκευση και πρέπει να καλύψουν τις κενές θέσεις μέσα σε ένα σύστημα Δημόσιας διοίκησης το οποίο επιθυμεί την βελτιστοποίηση των υπηρεσιών του.
Εν κατακλείδι μεγάλο πλήθος φοιτητών του προσωρινού κύκλου σπουδών Τ.Ε., καθώς και των αποφοίτων τόσο του τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και συνολικά των Α.Ε.Ι. Τ.Τ. (Τ.Ε.Ι.), νιώθουν ότι τα επαγγελματικά τους δικαιώματα να χάνονται. Με την κατάργηση των τμημάτων τους αφετέρου δε καλούνται είτε να τελειώσουν ένα τμήμα χωρίς μέλλον είτε να ενσωματωθούν σε ένα άλλο τμήμα ενός άλλου Α.Ε.Ι., χωρίς σαφήνεια και το οποίο δεν αποτέλεσε ποτέ επιλογή τους στις πανελλήνιες εξετάσεις.
